Klementina, egy elfeledett repülőtér Borsod megyében.

Meglátogattuk a Mezőkövesdi repteret, ami mára már az enyészeté lett, jobb sorsot érdemelne!

 

klementina_fokep.jpg

2015 Májusa, irány a reptér, amit már régóta  szeretnénk megnézni, sőt egyszer a kapujáig is eljutottunk a Nagyecséri túránk napján de erre több időt kellett szentelni.

A repülőtér története, forrás wikipédia:

A Mezőkövesdi repülőtér (más néven Klementina) Mezőkövesd és Mezőkeresztes közigazgatási határán fekvő egykori katonai repülőtér. Noha mind az M3-as autópálya, mind a Budapest–Miskolc vasútvonal közel van, esélyt a fejlesztésre a közelben fekvő Debreceni nemzetközi repülőtér konkurenciája miatt csak a legutóbbi időkben kapott.
További adatok:

Területe: 657 hektár
A guruló 21 méter széles, tehát alkalmas 1A, illetve 1B kategóriának megfelelő futópálya kialakítására.

A főpálya betonlapjai egymástól elmozdultak, ezért repülőgépek fel- és leszállására alkalmatlan (2008).
Vasúti bekötéssel rendelkezik (vandálok a síneket felszedték)

Története

A repülőtér a Klementina nevű nagybirtok egykori területén, az 1950-es évek elején épült, katonai céllal. A repülőtéren 3500 m hosszú és 80 m szélességű futópályát alakítottak ki a hozzá tartozó gurulókkal, tankoló és nyűgöző helyekkel.

A bázis a Varsói Szerződés ellátó és tartalék repülőtereként üzemelt az 1980-as évek közepéig. Szigorúan titkos katonai bázisként szerepelt, amire azért volt szükség, mert a korabeli elgondolások szerint háborús konfliktus esetén ide települtek volna a szovjet távolsági atombombázók. A légtér évente kétszer vált forgalmassá, amikor a szovjet csapatoknál eljött a váltás ideje, és a Tu–154-es személyszállító gépekkel a Szovjetunióból utánpótlás érkezett. Szívesen szálltak le itt azok a hivatalos kiküldetésből hazaérkező magyar katonatisztek is, akik a ferihegyi vámvizsgálatot szerették volna elkerülni a vámtisztviselők híján "tax free" módon üzemelő Klementinán.

A repülőtér 2000-ig a Magyar Honvédség tulajdonában állt, ekkor vette át az ÁPV Rt. az üzemeltetést. Ekkorra azonban a már jó ideje használaton kívüli repülőtérnek csak a romjait vehette át.

1999-ben készült egy hasznosíthatósági tanulmány, azonban a benne foglaltak nem valósultak meg. A fejlesztést akadályozza az is, hogy a területet mindenekelőtt meg kell tisztítani a földben található kerozinszennyeződéstől.

Miskolc, Eger és Mezőkövesd ezek után együtt pályáztak annak érdekében, hogy a repülőtéren fejlesztések történjenek, illetve, hogy megkaphassák a területet a magyar államtól. Ígéretek szerint a 2008–tól 2013-ig tartó fejlesztési tervekbe már bekerülhetett volna a reptér helyzetének rendezése és esetleges fejlesztése. De azóta se történt semmi.

 

 

A repülőtér megközelítése nem túl nagy feladat, viszont a "főbejáratot" és az összes mellékutas "osonót" lezárták. A "főbejárat" kapuja lakattal lezárt, a mellékutakra sorompót szereltek, így autóval nem lehet a területre behajtani. Sok önjelölt rally-s itt tartotta edzését, így érthető a szigorítás, a területen egyébként naponta járőröznek, így a tolvajok (bár nincs mit elvinni) és a vandálok elszoktak innen. Némi fejtörést okozott nekünk honnan közelítsük meg az objektumot. Igazából az autót nem szerettük volna egy elhagyott helyen hagyni órákra, viszont gyalogosan Mezőkövesdről elég messze van, illetve  sárban sem szerettünk volna kilométereket caplatni. Mert amit még nem említettem, a kiválasztott túranapon, szokásunkhoz híven, nem volt jó idő, esett..esett..esett!  Egye fene, otthagytam az autót a főbejárat előtt, lesz ami lesz, reméltem nem babrálják meg. Hála istennek nem nyúltak hozzá!

A területet úgy érzem egész jól bejártuk, a kifutópálya hossza fenomenális, és a minősége is jónak mondható. A wikipédián és máshol is olvasható a betonlapok elmozdulása, ezt mi nem láttuk, pedig kifejezetten figyeltem erre. Gyanítom ez csak egy kifogás, nem hinném hogy ez a valódi oka annak hogy nem hasznosították. Nem vagyok szakértője a kifutópályáknak, az is lehet hogy valóban vannak hibák, az egész kifutót  nem jártuk be nagyítóval. Véleményem szint olcsóbb javítani mint újat csinálni.  A kiszolgáló épületek sajnos itt is mint más elhagyott laktanyában romokban vannak. Van aminek beazonosíthatatlan a funkciója, bár mi nem vagyok nagy ismerője a katonai objektumoknak, vannak e témában jártasak azok biztos tudják mit és mire használtak. Az irányító torony sincs már jó állapotban. Felmásztunk rá, megnéztük ezt is. A terület nagy része gazos, erdős. Rengeteg gyümölcsfa található itt, a terület viszont elég szennyezett Nem hinném hogy ezeket a gyümölcsöket elfogyassza valaki, bár sanda gyanúm van arra hogy pálinka lesz ezekből. A területen összefutottunk a járőrrel, autóval tesznek egy-egy kört naponta. Látta hogy túrázók vagyunk, köszönt és tovább ment. Gondolom sokan megfordulnak itt nézelődni.

Több oldalon és fórumban olvasni arról hogy a föld alatt volt egy titkos hangár,  bombázó századok bújtak el, és ha kell, kirajzanak. Egyesek tudni vélik, hogy atomrakéta silók is vannak a földbe beásva. Nagy valószínűséggel ez csak kacsa, kitaláció. Ennek nincs nyoma a területen, bár az is igaz hogy az oroszok a kivonulás előtt biztosan eltüntettek sok nyomot. A helyiek szerint sok rejtély övezi a repteret, sokan tudni vélnek ezt-azt, fene tudja! Nem tudom átnézték e már szakértők a területet, és hogy találtak e valamit. Egy biztos, ha lehetőség lenne rá, pár hetet el lehetne tölteni itt kutakodással, egy fémdetektor biztosan felfedne pár érdekes dolgot. Sajnos úgy érzem erre nem kapnánk engedélyt!

A leszállásra használt futópálya: 3500 méter hosszú és 80 méter széles. Ez a második legnagyobb  pálya kis hazánkba, a Ferihegy 2 3707 méter.  A gurulópálya  21 méter széles, kisebb gépek fogadására már önmagában is alkalmas. A napokban olvastam egy fórumon hogy kezdeményezte egy csoport hogy egy részét hasznosítanák kisebb  reptérnek,  reméljük sikerülni fog. A tárgyalások még folynak.

Laktanya is tartozott a létesítményhez, viszont ezt most az M3 autópálya elválasztja mára a reptértől, ezt is érdemes lenne megnézni valamikor.

Persze itt is mint megszokhattátok videóztunk és fotóztunk sokat, ezért nem szeretnék hosszan írni, hisz a videókban minden benne van. Egy biztos, ide is visszatérnék még valamikor, és nagyon érdekel mi lesz a terület sorsa.

Íme a videók a túráról, bejártuk a területet, érdemes megnézni:

 

 

 

 Kalati fotói:

 

dscf8450.JPG

dscf8453.JPG

dscf8467.JPG

 dscf8474.JPG

dscf8485.JPG

dscf8488.JPG

dscf8490.JPG

dscf8495.JPG

dscf8499.JPG

dscf8513.JPG

dscf8523.JPG

dscf8539.JPG

dscf8554.JPG

dscf8597.JPG

dscf8634.JPG

dscf8636.JPG

dscf8648.JPG

dscf8686.JPG

 

Köszönjük, hogy megnézted, ha tetszett nyomj egy like-ot a videóra és a blogra.

Facebook oldalunk: https://www.facebook.com/urbexhun

Youtube csatornánk: https://www.youtube.com/user/huncaca

Youtube csatornánkon további érdekes, felfedező, légós és csernobili videókat is találsz, érdemes szétnézni.

 

Videó ajánló!

Kattints a szövegre:

Borsodnádasdi labirintus

Sziklakórház Atombunker Múzeum

Tiszapalkonyai erőmű bejárás

Védett Vezetési Pont Borsodban

X. Polgári Nemzetközi Ikarus, Csepel és veteránjármű találkozó 2017. 09. 02.

Óvóhelytúra az egykori acélvárosban, Ózdon

 A 2017-es év legsikeresebb videója: Csernobili túránk